Je somber voelen

Je somber voelen

Wanneer voel je je somber?

Ieder mens voelt zich wel eens somber. Somberheid kan verschillende oorzaken hebben. Het kan komen doordat je je zorgen maakt over dingen in je dagelijkse leven, zoals werk, geld of je gezondheid. Ook kun je je zorgen maken over de mensen om je heen, zoals je gezin, familie of je vrienden. Somberheid kan ook komen door een vervelende gebeurtenis in je leven. Soms voel je je somber zonder dat je weet waarom.

Dat je je wel eens somber voelt, is heel normaal. Somberheid wordt een probleem als het overgaat in een depressie. De klachten die je dan hebt bij de somberheid, zijn heviger en ze houden minimaal 2 weken aan. Het belangrijkste kenmerk van een depressie is dat je je het grootste gedeelte van de tijd somber voelt of dat bijna niks je meer interesseert/je nergens plezier in hebt. Hiernaast zijn er nog een aantal kenmerken, waarvan je er minimaal 3 hebt als je depressief bent.

·      Verandering in het gewicht (je wordt zwaarder of juist lichter) of veranderingen in eetlust (meer of minder eetlust).

·      Veranderingen in slaappatroon (het lukt niet om te slapen of je slaapt juist veel meer dan normaal).

·      Je beweegt onrustig of veel of je bent juist veel trager dan normaal.

·      Je voelt je bijna elke dag moe of je hebt geen energie.

·      Je voelt je waardeloos of schuldig.

·      Je kunt je niet concentreren, het lukt niet om na te denken of het lukt niet om beslissingen te nemen.

·      Je denkt vaker aan de dood.


Van alle volwassenen krijgt 1 op de 7 mensen ooit een depressie. Een depressie komt dus best vaak voor. Meer dan de helft van de mensen met een depressie is na 6 maanden ook weer van de klachten af.


Wat kun je zelf doen?

Zorg voor een goede gezondheid

Eet gezond en gebruik geen alcohol of drugs.


Zorg voor een regelmatig leven

Zorg dat je elke dag op dezelfde tijd naar bed gaat en ook opstaat. Zorg hiernaast dat je 3 maaltijden per dag eet. Probeer je activiteiten zoals werk en hobby’s zoveel mogelijk te blijven volhouden. Zorg ook voor genoeg ontspanning in je leven, bijvoorbeeld door te wandelen, te lezen of ontspanningsoefeningen te doen.


Lichaamsbeweging

Zorg ervoor dat je iedere dag minimaal een half uur beweegt. Je kunt denken aan wandelen, fietsen, tuinieren of aan een sport die je zelf leuk vindt.


Praat met je omgeving

Vertel je omgeving hoe je je voelt. Deel het ook met je omgeving als je je zorgen maakt over bepaalde dingen.


Gun jezelf tijd

Heb je iets heftigs meegemaakt in je leven? Gun jezelf dan de tijd om hiermee om te leren gaan. Vraag hierbij zo nodig hulp aan je omgeving of aan een zorgverlener. Sommige vervelende gebeurtenissen draag je de rest van je leven bij je. Wel zul je merken dat de somberheid en het verdriet na verloop van tijd minder op de voorgrond zullen staan.


Dagboek bijhouden

Als je veel piekert, kan het helpen om op te schrijven wat voor gedachten er door je heen gaan. Probeer ook dingen op te schrijven die je kunnen geruststellen als je aan het piekeren bent.


Vraag hulp

Als je merkt dat het niet lukt om de somberheid te verminderen, vraag dan hulp aan een zorgverlener. Dit kun je doen bij bijvoorbeeld je huisarts, de praktijkondersteuner-GGZ van de huisarts (POH) of maatschappelijk werk. Hebben de klachten invloed op je werk? Schakel dan de bedrijfsarts in.


Heb je medicijnen nodig?

Bij een depressie kan het nodig zijn om de hulp van je huisarts, een psycholoog, psychotherapeut of psychiater in te schakelen. Er is behandeling mogelijk zonder dat je medicijnen hoeft te gebruiken. Soms is het bij een depressie goed om ook met medicijnen te behandelen. Je huisarts of behandelend specialist zal dit met je bespreken.


Bel de huisarts als je je somber voelt en deze klachten of veranderingen merkt:

·      Je hebt last van somberheid en je wilt hier iets aan doen.

·      Je kunt door de somberheid je dagelijks bezigheden niet meer volhouden.

·      Je denkt dat je een depressie hebt.

·      Je wordt met medicijnen behandeld voor een depressie en je hebt een kinderwens.

 

Bel met spoed de huisarts of de huisartsenpost als:

·      Je gedachten hebt over zelfdoding of je hier plannen voor aan het maken bent.


Bel ook met je arts bij twijfel, vragen of zorgen over je klacht. Ook als de klachten erger worden of veranderen, kun je het beste contact met je huisarts opnemen.


Bronnen

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Quin medisch specialisten, medisch onderzoekers en met gebruik van publieke bronnen.