Vragen? We helpen je graag verder!

Vragen? We helpen je graag verder!

Tweestapsverificatie

Hoe moet ik inloggen?

De eerste keer dat je inlogt op je Quin Pro account, word je door het process voor het instellen van tweestapsverificatie begeleid. Nadat je een tweestapsverificatie app voor Quin Pro hebt ingesteld, kan je het gebruiken bij het inloggen. Elke keer dat je in jouw Quin Pro account wilt inloggen, zal naast je e-mailadres en wachtwoord, ook jouw tweestapsverificatie code worden gevraagd. Dit is de 6-cijferige code die in jouw tweestapsverificatie app komt te staan en deze verandert iedere 15 seconden. De code vul je in en vervolgens kan je inloggen.

Wat is tweestapsverificatie?

Quin Pro maakt het mogelijk om aanvullende mogelijkheden in te zetten naast het dagelijks gebruik van een HIS. Bij het gebruik van deze mogelijkheden is de kans groot dat er persoonlijke en medische gegevens gedeeld worden. Dit maakt het dat het gebruik en opslag hiervan goed beveiligd moet zijn.

Normaal gesproken log je in op een account met een e-mailadres en een wachtwoord. Dit is al erg persoonlijk, maar maakt het volgens beveiligingsstandaarden nog niet veilig genoeg. Er is een extra laag aan beveiliging nodig en 1 van de meest gebruikte opties hierin is de tweestapsverificatie.

Het zou kunnen gebeuren dat iemand jouw inloggegevens in handen krijgt en hij/zij zou dan eenvoudig kunnen inloggen met alleen die gegevens en daardoor jouw account kunnen gebruiken. Tweestapsverificatie voorkomt dit doordat niet alleen inloggegevens nodig zijn, maar ook een code die alleen op een door jouw vooraf geselecteerd apparaat verkregen kan worden. Voorwaarde is dat het geselecteerde apparaat persoonlijk gebruikt wordt, waardoor een mobiele telefoon of tablet hier ideaal voor is. Op dit apparaat wordt een app gedownload die een code genereert welke alleen op een specifiek moment toegang geeft en na verloop van een bepaalde tijd niet meer werkt. De extra laag aan beveiliging maakt het dus mogelijk om inloggegevens te combineren met een op dat specifieke moment aangevraagde code op een door jou geselecteerd apparaat dat alleen jij in gebruik hebt. Hiermee is het gebruik van jouw account beter beschermd tegen kwaadwillenden. Ook als zij jouw inloggegevens in handen krijgen, kunnen ze je account niet in.

Hoe stel ik tweestapsverificatie in?

Quin Pro vraagt standaard om een tweestapsverificatie en het is om veiligheidsredenen niet mogelijk dit uit te zetten. Om de tweestapsverificatie in te stellen heb je een extra app nodig. Vanuit Quin bevelen we je aan een van de volgende veel gebruikte apps te gebruiken:

Authy (iOS App Store, Google Play Store, Windows or Mac)

Duo (iOS App Store, Google Play Store, Windows)

Er zijn verder nog meer geschikte tweestapsverificatie apps te downloaden vanuit jouw Apple Store, Play Store of Microsoft Store zoals bijvoorbeeld Windows Authenticator of FreeOTP.

Wanneer je een van deze apps op jouw telefoon of tablet hebt staan, kan je deze gebruiken tijdens het inloggen op Quin Pro. Het is verstandig om jouw tweestapsverificatie op meerdere apparaten te installeren zodat, wanneer je bijvoorbeeld je telefoon thuis vergeet of kwijtraakt, je alsnog kan inloggen via bijvoorbeeld je tablet.

Algemeen

Wat is het verschil met andere videoconsult programma’s?

Quin Pro is ontwikkeld en getest in samenwerking met huisartsen en hun patiënten. Hierdoor hebben we o.a. een digitale omgeving gebouwd waar patiënten al inbellen en wachten totdat de huisarts klaar is om het gesprek te beginnen.

Wanneer kan ik beginnen met een videoconsult inzetten?

Zodra je van Quin de inloggegevens ontvangen hebt, kun je meteen beginnen met een videoconsult inplannen.

Kan ik Quin Pro voor videoconsulten ook vanuit huis gebruiken?

Quin Pro is een online platform dat je overal kunt openen en gebruiken, zolang je een goede internet verbinding hebt.

Kunnen meerdere zorgverleners in mijn praktijk tegelijkertijd een videoconsult houden of plannen?

Ja, meerdere zorgverleners kunnen tegelijk inloggen in het Quin portaal.

Zit er een maximum aan aantal videoconsulten per dag? En de duur van de afspraak?

Nee, er is geen limiet voor het aantal videoconsulten of afspraken per dag. Zoals bij afspraken in de praktijk, ben je vrij om een tijdvak naar keuze in te plannen.

Kan ik voor de videoconsulten mijn eigen tijden indelen?

Ja, het is de bedoeling dat je de agenda voor videoconsulten zelf beheert.

Hoe kan ik een videoconsult annuleren?

Klik in de lijst met afspraken bij de gewenste afspraak op ‘annuleren’. Hierna wordt om bevestiging gevraagd en kun je de afspraak definitief annuleren.

Veiligheid

Hoe veilig is het videoconsult?

Het peer-to-peer streamen zorgt ervoor dat het videoconsult alleen te volgen is door de huisarts en zijn patiënt. Het beeld en geluid wordt niet opgenomen of bewaard.

Geschiktheid

Welke consulten zijn geschikt voor een videoconsult?

Deze onderwerpen zijn geschikt voor een videoconsult:

  1. Klachten die duidelijk visueel zichtbaar zijn, zoals huidklachten.
  2. Vragen over klachten bij kleine kinderen, waarbij de ouder het kind en de symptomen via de camera kan laten zien.
  3. Controles en check-in afspraken (in plaats van telefonische controles).

 

Klachten waarbij lichamelijk onderzoek nodig is, zijn niet geschikt voor een videoconsult.

HIS

Werkt deze oplossing samen met mijn HIS?

Op dit moment is Quin Pro voor videoconsulten een op zichzelf staande oplossing. In de toekomst wordt deze geïntegreerd in het HIS.

Worden mijn videoafspraken gesynchroniseerd met mijn agenda in het HIS?

Op dit moment is het nog niet mogelijk om de videoafspraken en het HIS te synchroniseren. In de toekomst willen we deze functie graag aanbieden.

Ik wil tijdens een videoconsult een foto van symptomen maken en deze opslaan in het HIS. Kan dat?

Deze functie kan in de toekomst aan Quin Pro worden toegevoegd, maar op dit moment is het maken van een foto nog niet mogelijk. Je kunt je patiënt vragen per e-mail een foto te sturen.

Technische vereisten

Wat is er (technisch) nodig om het portaal voor videoconsulten n in mijn praktijk te implementeren?

Quin Pro is een web applicatie, die je in je eigen browser kunt openen. We raden je aan Google Chrome, Safari of Mozilla Firefox te gebruiken. Je hoeft niets te installeren.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een goede internetverbinding hebt en dat je werkt met een computer, laptop of tablet met een camera en microfoon.

Wat zijn de technische vereisten voor mijn patiënten?

Ook voor patiënten is stabiele een internetverbinding en een computer, smartphone of tablet met een goede camera en microfoon belangrijk.

Technische vragen

Waar kunnen mijn patiënten en ik terecht bij technische problemen?

Neem bij technische problemen contact op met de support service van Quin via support@quin.md.

Wat moet ik doen als ik mijn patiënt tijdens een videoconsult niet kan zien of horen?

Tijdens een videoconsult heb je een werkende beeld- en geluidsverbinding nodig. Het is daarom vereist dat patiënten toestemming geven voor het gebruik van de microfoon en camera. Die toestemming wordt gevraagd en moet gegeven worden op het apparaat wat gebruikt word door de patiënt om de videoconsult op te voeren. Wanneer een patiënt geen toestemming geeft kan er geen werkende beeld- en geluidsverbinding opgezet worden en kan de huisarts of praktijkondersteuner de patiënt niet horen of zien.

Op een mobiele telefoon wordt de patiënt om toestemming gevraagd voor toegang tot de microfoon en camera na het drukken op de knop om het videoconsult te starten. Dit wordt bij elk videoconsult opnieuw gevraagd.

Op een computer vraagt de browser toegang tot de microfoon en camera. Dit verschilt per browser.

Meer informatie over het aanpassen van toegang tot de camera en microfoon per browser:

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/2693767?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl 

Safari: https://support.apple.com/nl-be/guide/safari/ibrwe2159f50/mac 

Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/bekende-problemen-met-audio-en-video-verhelpen 

Microsoft Edge: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4468232/windows-10-camera-microphone-and-privacy